Keuzestress bij succesvol ondernemen

Het fenomeen ‘keuzestress’, ken je het? Wie niet, hoor ik je denken. Voordat we een keuze maken hebben we er (te lang) over nagedacht, er omheen gedraaid, overlegd, nogmaals afgewogen, nog even gewacht en tja… dan moet je tóch een keer die ene beslissing nemen.

Bedrijfsnaam met meerwaarde
Keuzestress, ik moet je eerlijk zeggen, ik heb er de laatste tijd regelmatig last van gehad. Succesvol ondernemen begint met het nemen van een beslissing en je blijven focussen (uit het aan te raden e-book: ‘
Winnen in Google van Tonny Loorbach). Maar probeer dat maar eens in de praktijk. Neem het kiezen van je bedrijfsnaam: het begint al met het feit dat veel domeinnamen bezet zijn. Die vallen dan sowieso af, goed iets minder keuzestress dus. Maar de lat ligt hoog. De naam moet bij mij als persoon passen, het moet iets over de organisatie zeggen, het moet aanslaan bij de doelgroep, het moet van nu zijn… Gelukkig heb ik mensen om mij heen die graag meedenken en zo ontstond er toch een rijtje namen (keuzestress dus!). Uiteindelijk heb ik na lang nadenken gekozen voor ‘meersocial’. Een sociale organisatie die meerwaarde biedt: wij doen meer met communicatie én halen meer uit communicatie. Zowel offline als online.

Keuzestress? Durf te vragen
De volgende stap was een logo voor meersocial. Gelukkig kon ik de tien ontwerpen al snel terugbrengen naar twee. Dat ging best snel door knap werk van ontwe
rpbureau Le-design. Maar feit bleef dat ik er nog twee over had. Mijn gedachten schoten alle kanten op, totaal geen focus dus. Denk aan de woorden van Tonny Loorbach, dacht ik nog bij mezelf. Na alle overwegingen heb ik gelukkig een keuze kunnen maken en ik ben er blij mee! Achteraf gezien hadden jullie met mij mee kunnen denken: gooi er een tweet uit met de twee logo’s en #dtv (durf te vragen). De reacties waren vast en zeker binnen gekomen. Ik moet meteen denken aan de ANWB die via Facebook een oproep deed aan hun fans:De redactie van de Kampioen komt er niet meer uit. Welke cover moet volgens jou de volgende Kampioen sieren?’ Ze ontvingen bijna 900 reacties. Tsja, de keuzestress wordt er niet minder op maar de betrokkenheid wel groter. Voor wat betreft het logo van meersocial een gemiste kans dus! Dat ga ik de volgende keer beter doen…

En nu zijn we gestart! Ik heb genoeg projecten in mijn hoofd waar ik iets mee wil en kan. Maar wanneer ik alles tegelijk aangrijp, ben ik bang dat ik de focus kwijtraak. Dus heb ik met mezelf afgesproken dat ik mij op dit moment, naast een aantal leuke projecten, vooral richt op het goed neerzetten van de website. Er zijn al stappen gemaakt, soms met enige twijfel welke beslissing ik zal nemen. Daarom ga ik nu in de herkansing: denken jullie met mij mee? Heb je suggesties voor de website, laat het mij dan weten via het contactformulier. Je zou me erg helpen! En ben je op zoek naar een tekstschrijver of naar een compleet communicatieadvies? Neem contact met ons op. Ik zeg: niet te lang nadenken, gewoon beslissen en in dit geval doen! ;)

Wendy Meerbeek (31) - eigenaar meersocial -